BMW Art Club. Przyszłość to sztuka - projekt realizowany w ramach strategii BMW Drives Culture, opiera się na tworzeniu nowatorskich przedsięwzięć artystycznych we współpracy z wiodącymi instytucjami kultury w Polsce. Poświęcony jest w szczególności tym jej obszarom, w których na styku sztuki i technologii rodzą się nowe idee, odpowiedzi na wyzwania teraźniejszości i wizje przyszłości. BMW od dekad jest aktywnym mecenasem sztuki oraz partnerem artystek i artystów napędzanym przez przekonanie, że wyobraźnia i kreatywność są motorem rozwoju we wszystkich dziedzinach życia.
SEN MASZYNY
"MARZY MI SIĘ OGRÓD PRZYSZŁOŚCI."
SEN MASZYNY, interdyscyplinarny projekt artystyczny studia NOVIKI, przekracza granicę między technologią a człowiekiem. Partnerem tegorocznej edycji BMW Art Club. Przyszłość to sztuka jest Teatr im. Juliusza Słowackiego w Krakowie
SEN MASZYNY studia NOVIKI to opowieść o marzeniach sztucznej inteligencji i ludzkich snach. Jej punktem wyjścia są halucynacje AI. To zjawisko, które polega na generowaniu przez algorytmy odpowiedzi niemających podstaw w danych, którymi zostały zasilone. Przybierają one różne formy: odniesień do nieistniejących książek realnych autorów, surrealistycznych obrazów albo szczegółowych opisów spotkania Joyce’a z Leninem w Szwajcarii w 1916 roku w Café Odeon, które nigdy nie miało miejsca.
Halucynacje algorytmów często traktowane są jako błąd systemu, technologiczny glitch. NOVIKI w ŚNIE MASZYNY przyglądają się temu zjawisku porównując je do ludzkiego śnienia.
SEN MASZYNY rozgrywa się równolegle w dwóch punktach Krakowa. Pierwszy z nich to przestrzeń wystawiennicza MOS Teatru im. Juliusza Słowackiego (ul. Rajska 12). Prezentowany jest tam esej filmowy w formie specjalnie opracowanej przez NOVIKI multimedialnej wystawy. Drugi to ogród Teatru im. Juliusza Słowackiego (plac Świętego Ducha 4), który w ramach BMW Art Club. Przyszłość to sztuka zostanie zrewitalizowany według koncepcji artystów przez krakowskich architektów zieleni.
Esej filmowy SEN MASZYNY przybiera postać multimedialnej, immersyjnej wystawy, wypełniającej przestrzeń wystawienniczą MOS Teatru im. Juliusza Słowackiego. NOVIKI połączyli sekwencje nakręcone na planie filmowym z halucynacjami algorytmów. Nie jest to obraz stworzony przez sztuczną inteligencję, a film o niej samej, zrealizowany przy wykorzystaniu jej potencjałów. Inteligentne systemy przetwarzania danych są jednocześnie bohaterem filmu i przedmiotem badań artystów.
Drugim, obok eseju filmowego, elementem SNU MASZYNY jest doświadczenie dźwiękowe w zielonej przestrzeni ogrodu Teatru im. Juliusza Słowackiego przy placu Świętego Ducha. To miejsce ukryte w samym centrum Krakowa, które do tej pory zamknięte było dla publiczności. W ramach tegorocznej edycji BMW Art Club. Przyszłość to sztuka ogród zostanie zrewitalizowany i otwarty na czas trwania projektu. Do aranżacji ogrodu NOVIKI zaprosili Kubę Kuleszę – agrocybernetyka związanego z interdyscyplinarnym kolektywem eksperckim Grupa Robocza, który zajmuje się teorią oraz praktyką projektowania opartego na synergii elementów technologicznych i naturalnych. Projekt ogrodu przygotowała architektka zieleni – Anna Gałecka–Drozda.
Elementem łączącym marzenia senne maszyny z eseju filmowego z realnym doświadczeniem w ogrodzie przy placu Świętego Ducha staje się rozszerzona rzeczywistość. Dzięki niej uczestnicy wydarzenia będą mogli zobaczyć swoje twarze przetworzone przez halucynujące AI. Przedmiotem przekształcenia staje się również w pełni elektryczna limuzyna BMW i7 prezentowana w artystycznej formie przygotowanej przez NOVIKI. Topowy model z portfolio marki jest przykładem na to, jak innowacyjne technologie takie jak sztuczna inteligencja kształtują każdy obszar życia, w tym indywidualną mobilność. Model oferuje największy z gamy modeli BMW wybór systemów automatyzacji jazdy wszechstronnie wspierające kierowcę, który w prosty sposób może komunikować się z pojazdem za sprawą poleceń głosowych.
Muzykę oraz sound design SNU MASZYNY zrealizowała Zoi Michailova, artystka audio, kompozytorka i DJ-ka na scenie klubowej występująca jak Facheroia. Michailova związana jest kolektywem KEM oraz Centrum Kultury Włączającej Teatr 21. Ma na koncie współpracę z czołowymi instytucjami sztuki (m.in. Centrum Sztuki Współczesnej – Zamek Ujazdowski, Muzeum Sztuki Nowoczesnej) i festiwalami (Warszawa w Budowie, Ephemera, Malta Festival Poznań).
Szczególnym współtwórcą SNU MASZYNY jest Teatr im. Juliusza Słowackiego w Krakowie. W realizacji eseju filmowego wzięli udział aktorki i aktorzy Teatru: Lidia Bogaczówna, Marta Konarska, Daniel Malchar i Antek Sztaba. W zdjęciach filmowych wykorzystane zostały również zabytkowe wnętrza gmachu Teatru, który stał się jednym z bohaterów opowieści. Wzniesiony pod koniec XIX wieku, monumentalny, bogaty w ornamenty budynek, dziś zaliczany jest do najcenniejszych zabytków w Europie. Jednocześnie stanowi siedzibę jednej z najciekawszych instytucji kultury w Krakowie, która angażuje się artystycznie w najbardziej aktualne debaty współczesności.
nowa perspektywa w tworzeniu
SZTUCZNA INTELIGENCJA JAKO PARTNER W PROCESIE.
NOVIKI, Katarzyna Nestorowicz i Marcin NowickiNasza praktyka często opiera się na pracy zespołowej. Włączenie do niej sztucznej inteligencji traktujemy jako rozwinięcie tej filozofii współpracy. W kontekście AI nie używamy już terminu «narzędzie», coraz częściej określamy ją jako partnera w procesie twórczym; poszerzającego horyzonty, dającego zupełnie inną perspektywę. W ŚNIE MASZYNY ta współpraca odbywa się na każdej płaszczyźnie: w pracy z zespołem aktorskim Teatru im. Juliusza Słowackiego czy z sound designem całego projektu oraz przy projektowaniu ogrodu przy placu Świętego Ducha.
STACH SZABLOWSKI
KURATOR BMW ART CLUB.
PRZYSZŁOŚĆ TO SZTUKA:
"Badając relację ludzkiej świadomości i sztucznej inteligencji, NOVIKI zabierają głos w kluczowej debacie cywilizacyjnej współczesności. Tradycyjne zdobycze techniki służyły do konstruowania instrumentów pozwalających człowiekowi szybciej się przemieszczać, sprawniej się komunikować, wydajniej produkować, dokładniej widzieć, precyzyjniej liczyć. Sztuczna inteligencja jest pierwszą technologią, która w niedalekiej przyszłości może razem z nami myśleć, a nawet współodczuwać. Możliwe, że już teraz może tworzyć i śnić."
KACPER STUDENCKI
DYREKTOR MARKETINGU BMW W POLSCE:
„Celem BMW Art Club. Przyszłość to sztuka jest pokazywanie wzajemnej relacji sztuki współczesnej i nowych technologii. Technologie zawsze pomagały nam kształtować rzeczywistość, sztuka pozwala nam ją zrozumieć i zbudować z nią emocjonalne więzi. Tegoroczna edycja BMW Art Club. Przyszłość to sztuka w artystyczny sposób ukazuje przenikanie się tych dwóch światów: człowieka i technologii. A także to, że technologia, paradoksalnie, może nam pomóc zbliżyć się do natury, zamiast nas od niej izolować.”
BMW ART CLUB
PRZYSZŁOŚĆ TO SZTUKA.
BMW od ponad 50 lat wspiera działania z zakresu kultury i sztuki, współpracując z największymi światowymi artystami. Polski oddział BMW jest partnerem m.in. Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach, Teatru Wielkiego – Opery Narodowej w Warszawie czy Filharmonii Szczecińskiej BMW Art Club. Przyszłość to sztuka, jest długofalowym projektem artystycznym z powodzeniem realizowanym przez BMW, artystów oraz czołowe polskie instytucje kultury. Jego misja to kreowanie innowacyjnych wydarzeń, podczas których sztuka spotyka się z nowymi technologiami i refleksją nad przyszłością gwałtownie zmieniającego się pod ich wpływem świata.
BMW to marka wizjonerska, wychodząca śmiało w przyszłość. Wprowadza innowacyjne rozwiązania technologiczne do produkowanych aut w każdym segmencie, a jednocześnie stara się podążać za jednostką, towarzyszy jej w emocjonalnie angażujących doświadczeniach. Projekt BMW Art Club. Przyszłość to sztuka został zainaugurowany w 2018 roku wspólnie z Narodową Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia oraz Teatrem Wielkim - Operą Narodową dwoma koncertami prezentującymi utwory wybitnych kompozytorów XX wieku, którym towarzyszyła instalacja wideo autorstwa Witka Orskiego. W roku 2019 drugą edycję zrealizowano we współpracy z Teatrem Wielkim – Operą Narodową, gdzie przez trzy wieczory podziwiano spektakl „Carmina Burana” (Mgnienie Oka). Było to połączenie pokazu wizualnego autorstwa Borisa Kudlički z utworem „Carmina Burana” Carla Orffa, w wykonaniu Chóru i Orkiestry Teatru Wielkiego – Opery Narodowej. W 2022 roku w Polsce zagościły dwie odsłony wystawy „Digital Grotesque III” autorstwa Michaela Hansmeyera, który zaprezentował rzeźbę AI i instalację multimedialną – w warszawskim Nowym Teatrze oraz w foyer NOSPR w Katowicach.
NOVIKI
Katarzyna Nestorowicz i Marcin Nowicki
NOVIKI łączą w swojej praktyce sztuki wizualne z badaniami nad wpływem technologii na kulturę. Tworzą projekty graficzne, multimedialne i wideo, realizują przedsięwzięcia kuratorskie, zajmują się teorią i edukacją. Ich wszechstronne i innowacyjne podejście do zagadnień z pogranicza nauki i sztuki zdobyło uznanie w Polsce i za granicą. NOVIKI regularnie współpracują z renomowanymi instytucjami artystycznymi i naukowymi, m.in. z Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, Nowym Teatrem, Het Nieuwe Instituut w Rotterdamie, Królewską Akademią Sztuk Pięknych w Hadze, Chelsea College of Arts, St. Andrews University, National Taipei University of Technology w Tajwanie. Uczestniczą w dyskusjach panelowych, prowadzą konsultacje i warsztaty, są także uczestnikami międzynarodowych zespołów badawczych, takich jak Traces and Technology, prowadzony w ramach programu TRACTS, czy SPACE-Gov, międzysektorowy projekt mający na celu rozwój sieci ekspertów w zarządzaniu przestrzenią kosmiczną.
REALIZACJA
Projekt SEN MASZYNY, w tym wideoinstalacja i koncepcja ogrodu: Noviki
Zdjęcia: Marcin Nowicki & Zygfryd Turchan
Muzyka i dźwięk: Zoi Michailova
Występują: Lidia Bogaczówna, Marta Konarska, Daniel Malchar, Antek Sztaba
Głos: Maria Kozłowska
Realizacja voice over: Mieszko Mahboob
Projekt Ogrodu: Anna Gałecka-Drozda & Kuba Kulesza
Konsultacja architektury wystawy: Aleksandra Jankowska-Głowacka, Maciej Siuda
Identyfikacja graficzna: NOVIKI
Kurator: Stach Szabłowski
Producentka wykonawcza: Joanna Mane Manecka
Producenci: Joanna Drzazga, Piotr Jędrzejowski (Sto Lampartów_kultura), Anna Bas (Teatr im. Juliusza Słowackiego w Krakowie)
Koordynacja projektu BMW Art Club. Przyszłość to sztuka ze strony BMW: Alicja Szewczyk, Kacper Studencki
Godziny otwarcia: 10:00 – 21:00
Wstęp wolny
Partnerem technologicznym BMW Art Club. Przyszłość to sztuka jest EIDOTECH Polska.
Eidotech Polska Sp. z o.o. jest dostawcą rozwiązań multimedialnych dla artystów, galerii sztuki współczesnej, jak również współpracuje z licznymi klientami biznesowymi. Zajmujemy się wynajmem sprzętu audiowizualnego, projektowaniem gotowych, zindywidualizowanych względem potrzeb, systemów multimedialnych, kompleksowym przygotowywaniem technicznym i opieką instalacyjną. Z myślą o "Śnie Maszyny", który odbywa się w ramach BMW ART Club, uczestniczyliśmy w dopasowaniu odpowiednich narzędzi (systemy audio, ekrany LCD i LED), dających możliwość zaprezentowania prac artystycznych na wysokim technologicznym poziomie. Staranne połączenie sztuki i technologii gwarantuje niezwykłą satysfakcję twórców i publiczności.