PRZEGLĄD BMW SERII 5.

BMW serii 5 kontynuuje koncepcję „Nowej Klasy”: dynamiczne samochody o nowoczesnej stylistyce, wyposażone w innowacje technologiczne, wydajne silniki i komfortowe wyposażenie klasy luksusowej. Elementy wizualne, takie jak atrapa chłodnicy czy Hofmeister kink na słupku C, wyznaczają styl od pół wieku i są znakami rozpoznawczymi tej sportowej limuzyny biznesowej. BMW serii 5 jest również pierwszym samochodem BMW, w którym wprowadzono nowe oznaczenia serii modelowych. Pierwsza cyfra wskazuje serię modelową, pozostałe dwie cyfry informują o silniku. Wszystkie przyszłe serie oznaczane są zgodnie z tym systemem. W 1975 r. zasadę tę zastosowano w BMW serii 3, w 1976 r. w BMW serii 6, a w 1977 r. w BMW serii 7.

Rozwiń

5 NAJWAŻNIEJSZYCH CECH BMW SERII 5.

  • 01 Imponująca dynamika jazdy
  • 02 Elegancki, nowoczesny wygląd
  • 03 Komfortowe i szlachetne wnętrze
  • 04 Przyszłościowe technologie
  • 05 Najlepsze połączenie ze wszystkimi usługami dzięki BMW ConnectedDrive
BMW serii 5 Limuzyna, modele z sześciu generacji podczas postoju

HISTORIA BMW SERII 5 W SKRÓCIE.

Pół wieku BMW serii 5 – samochód ten od samego początku był pionierem w swojej klasie i znajduje się w czołówce limuzyn biznesowych na całym świecie. Dowiedz się więcej o historii BMW serii 5.

Rozwiń

HISTORIA BMW SERII 5 W SKRÓCIE.

PIERWSZA GENERACJA BMW SERII 5.

BMW 520 (E12) przedni półprofil podczas postoju

(BMW E12)

W 1972 r. na rynek trafia pierwszy samochód zaprojektowany dla BMW przez legendę designu Paula Bracqa. BMW serii 5 ma już wszystkie cechy, które w przyszłości będą wyróżniać samochód wyższej klasy średniej: wyrazistą atrapę chłodnicy z podwójnymi reflektorami, wydłużoną sylwetkę i typowy dla BMW napęd tylny. Do tego dochodzi układ jezdny łączący w sobie sportowy charakter, bezpieczeństwo i komfort. Kokpit zdominowany jest teraz przez surową funkcjonalność, a nie ozdobne detale. Wnętrze przekonuje przyjemnymi w dotyku materiałami i komfortowym wyposażeniem. 

W kolejnym roku na rynek trafiają mocniejsze silniki: BMW 525 o mocy 107 kW (145 KM), a następnie BMW 528 o mocy 121 kW (165 KM).

Począwszy od roku modelowego 1977, we wszystkich pojazdach w ramach aktualizacji modelu wprowadzane są maski silnika lekko uniesione od atrapy chłodnicy BMW do przedniej szyby oraz powiększone lampy tylne, a modele 6-cylindrowe BMW 525 i 528 zostają wyposażone w podwójne gaźniki. Dzięki temu samochody zyskują większą moc. Po wyprodukowaniu niespełna 700 tysięcy egzemplarzy produkcja zostaje zakończona wraz z pojawieniem się następcy BMW serii 5 (E28).

Okres produkcji 1972 – 1981
Silniki: 1,8 – 3,5 l (66 – 160 kW, 90 – 218 KM), 4- i 6-cylindrowe
Długość / szerokość / wysokość: 4620 mm / 1690 mm / 1425 mm

DRUGA GENERACJA BMW SERII 5.

BMW serii 5 Limuzyna (E28) półprofil podczas postoju

(BMW E28)

Następca pierwszego modelu BMW serii 5 różni się od pierwszej generacji przede wszystkim zaawansowaniem technologicznym. Stylistyka jest bardziej wyrazista, ostrzejsza, a przede wszystkim bardziej aerodynamiczna dzięki podwyższonej części tylnej. Pozostaje typowy przód z podwójnymi reflektorami w atrapie chłodnicy. W wyposażeniu dodatkowym są tu po raz pierwszy dostępne innowacje techniczne, takie jak ABS, poduszki powietrzne, elektroniczne sterowanie silnikiem, katalizator spalin czy komputer pokładowy. Prawie wszystkie silniki mają teraz wtrysk do kolektora ssącego.

W 1983 r. pierwsze BMW serii 5 zostaje wyposażone w silnik wysokoprężny: BMW 524td ma moc 85 kW (115 KM) i jest najszybszą wówczas limuzyną z silnikiem wysokoprężnym na świecie. 

W 1985 r. obok BMW M535i pojawia się też pierwsze BMW M5, rozpoczynając linię sportowych limuzyn, które pokazują, że nadzwyczajne osiągi nie muszą być domeną egzotycznych samochodów sportowych. Całkowicie ręcznie wykonane BMW M5 ma ten sam 6-cylindrowy silnik rzędowy o pojemności 3,5 litra co BMW M635CSi i moc 210 kW (286 KM). Jednocześnie jego dyskretna stylistyka nadaje mu dostojny wygląd.

Już w 1974 r. BMW M GmbH produkowała w niewielkich seriach warianty M BMW E12. Kulminacją tego rozwoju jest BMW M535i, które dzięki dużemu spojlerowi przedniemu i 6-cylindrowemu silnikowi o mocy 160 kW (218 KM) wyznacza najwyższe standardy zarówno pod względem wyglądu, jak i sportowych osiągów.

Do końca 1987 roku fabrykę opuszcza ponad 722 tysiące samochodów BMW serii 5 (E28).

Okres produkcji 1981 – 1987
Silniki: 1,8 – 3,5 l (66 – 210 kW, 90 – 286 KM), 4- i 6-cylindrowe
Długość / szerokość / wysokość: 4620 mm / 1700 mm / 1415 mm

TRZECIA GENERACJA BMW SERII 5.

BMW M Limuzyna (E34) przedni półprofil podczas jazdy

(BMW E34)

BMW serii 5 (E34), zaprezentowane w styczniu 1988 r., jest znacznie większe i szersze od swojego poprzednika. Znacznie poprawiona aerodynamika o współczynniku Cx wynoszącym 0,30 sprawia, że wszystkie BMW serii 5 z silnikiem benzynowym mogą rozpędzić się do ponad 200 km/h. Dzięki długiemu rozstawowi osi i niemal optymalnemu rozkładowi masy 50:50 na oś przednią i tylną samochód imponuje sportowymi, dynamicznymi właściwościami jezdnymi – od BMW 518i z silnikiem czterocylindrowym po BMW M5 o mocy 232 kW (315 KM), które jest dostępne jeszcze w roku premiery. 

W 1991 roku BMW serii 5 Touring zaskakuje kierowców: po raz pierwszy w wyższej klasie średniej BMW pojawia się samochód typu kombi. Szczególną atrakcją jest tylna szyba, którą można otwierać niezależnie od klapy tylnej. W tym samym roku drzwi otrzymują zwiększające bezpieczeństwo wzmocnienia boczne.

W 1992 r. na rynek trafia pierwsze BMW serii 5 z napędem na wszystkie koła – BMW 525iX. Również po raz pierwszy BMW serii 5 wyposażone jest w silniki V8. W BMW 530i i BMW 540i silniki te charakteryzują się szczególną kulturą pracy. W BMW M5 zachowano 6-cylindrowy silnik rzędowy. Pojemność skokowa została jednak zwiększona do 3,8 litra, dzięki czemu moc wzrosła do 250 kW (340 KM). Mocniejsze BMW M5 jest teraz dostępne także w wariancie Touring. 

Produkcja limuzyny zostaje zakończona w 1995 roku, ale BMW serii 5 Touring można kupić jeszcze do 1996 roku: łącznie dostarczono 1,3 mln egzemplarzy tego samochodu.

Okres produkcji 1988 – 1996
Silniki: 1,8 – 4,0 l (83 – 250 kW, 113 – 340 KM), 4-, 6- i 8-cylindrowe
Długość / szerokość / wysokość: 4720 mm / 1751 mm / 1412–1421 mm

CZWARTA GENERACJA BMW SERII 5.

BMW serii 5 Limuzyna (E39) półprofil podczas postoju

(BMW E39)

Pomimo większych wymiarów masa karoserii BMW serii 5 (E39) pozostaje taka sama dzięki zwiększonemu zastosowaniu aluminium, na przykład w układzie jezdnym, który w dużej mierze wykonany jest z tego metalu lekkiego. Znacząco wzrasta również sztywność skrętna. Ponadto BMW serii 5 (E39), które jest dostępne u dealerów od 1995 roku, jest doskonale zabezpieczone przed rdzą – ponad trzy czwarte karoserii jest ocynkowane ogniowo. Elegancka stylistyka w połączeniu z wieloma detalami zapewnia rekordowy, najlepszy w swojej klasie współczynnik oporu powietrza. Bezpieczeństwo zapewnia nawet dziesięć dostępnych poduszek powietrznych.

Od 1997 r. w serii tej dostępne jest również BMW serii 5 Touring. A w 1998 r. w silnikach wysokoprężnych debiutuje nowa technologia: dzięki pierwszej 6-cylindrowej jednostce rzędowej z systemem Common Rail BMW ustanawia na wiele lat światowe standardy w zakresie wydajności i sprawności silników wysokoprężnych. Nowoczesne silniki zachwycają swoją mocą i kulturą pracy – od 4-cylindrowego silnika wysokoprężnego po potężny silnik V8 o mocy 294 kW (400 KM) w BMW M5.

Aktualizacja modeli BMW serii 5 w 2000 roku wprowadza stosowane do dziś światła drogowe w formie pierścieni wokół reflektorów oraz okrągłe reflektory przeciwmgielne zamiast wcześniejszych prostokątnych. Dzięki dostawie ponad 1,48 miliona pojazdów (w tym 266 tysięcy modeli Touring) BMW serii 5 ustanowiło rekord sprzedaży aż do końca produkcji w 2004 roku.

Okres produkcji 1995 – 2004
Silniki: 2,0 – 5,0 l (85 – 294 kW, 115 – 400 KM), 4-, 6- i 8-cylindrowe
Długość / szerokość / wysokość: 4775 – 4805 mm / 1800 mm / 1435 – 1445 mm

PIĄTA GENERACJA BMW SERII 5.

BMW serii 5 Limuzyna (E60) przedni półprofil podczas jazdy

(BMW E60, E61)

Pod kierownictwem Chrisa Bangle’a powstaje stylistyka dostępnego od 2003 r. BMW serii 5 Limuzyna (E60/E61) o charakterystycznych kształtach. Kompozycja wklęsłych i wypukłych powierzchni tworzy unikalną grę cieni, mocną i dynamiczną. Również koncepcja obsługi została zaczerpnięta z limuzyny BMW klasy luksusowej: kierowca obsługuje wiele systemów BMW serii 5 za pomocą systemu iDrive, z opcjonalnym wyświetlaczem Head-Up, który wyświetla najważniejsze informacje na przedniej szybie bezpośrednio w polu widzenia kierowcy. 

Nowe BMW serii 5 Limuzyna jest większe i bardziej przestronne od swojego poprzednika, a jednocześnie nie jest cięższe, lecz w zależności od modelu nawet o 75 kg lżejsze. Odpowiada za to między innymi aluminiowy przód o obniżonej masie, który stanowi pionierski krok w budowie karoserii w konstrukcji kompozytowej z pozostałą karoserią stalową. 

W wyposażeniu dodatkowym oferowane są reflektory adaptacyjne i dwustopniowe światła stop oraz, po raz pierwszy w BMW serii 5, aktywny regulator prędkości ACC, a także stabilizacja przechyłów bocznych Dynamic Drive. W połączeniu ze sportowym układem jezdnym zapewnia to wyjątkową w tej klasie dynamikę jazdy. 6-cylindrowe silniki rzędowe przekonują w wersji wysokoprężnej z technologią Common Rail oraz w wersji benzynowej z układem Bi-VANOS.  

Od początku 2005 r. obecne BMW M5 będzie sprzedawane z potężnym 5-litrowym silnikiem V10 o mocy 373 kW (507 KM). Ta dynamiczna, sportowa limuzyna jest dostępna również w wersji Touring będącej jednym z najszybszych samochodów kombi na świecie.

W 2007 roku wygląd pojazdu został dyskretnie zmodernizowany, zmodyfikowano oświetlenie i zderzaki, a także system iDrive.

Okres produkcji 2003 – 2010
Silniki: 2,0 – 5,0 l (120 – 373 kW, 163 – 507 KM), 4-, 6-, 8- i 10-cylindrowe
Długość / szerokość / wysokość: 4841 – 4855 mm / 1846 mm / 1468 – 1512 mm

BMW SERII 5 GRAN TURISMO.

BMW serii 5 Gran Turismo (F07) przedni półprofil podczas jazdy

(BMW F07)

Równolegle do BMW serii 5 BMW definiuje zupełnie nowy segment pojazdów: BMW serii 5 Gran Turismo łączy w sobie cechy limuzyny, wszechstronnego SAV-a (Sports Activity Vehicle) i klasycznego Gran Turismo. Samochód cechuje elegancja, duża przestronność i typowa dla BMW dynamika jazdy.

Linia dachu przypominająca coupé i wydłużony profil harmonizują z dużą atrapą chłodnicy BMW z przodu i szerokim tyłem, podkreślonym za pomocą lamp tylnych L i poziomo poprowadzonych linii. Dostępne silniki oraz standardowy układ kontroli dynamiki jazdy i 8-stopniowa skrzynia automatyczna BMW serii 5 Gran Turismo oferują dynamikę i wydajność na najwyższym poziomie. Układ jezdny przekonuje innowacjami technicznymi, takimi jak oś przednia z podwójnymi wahaczami poprzecznymi i zespolona oś tylna V oraz opcjonalny zintegrowany aktywny układ kierowniczy. 

We wnętrzu obszerna, wszechstronna przestrzeń zaskakuje podwyższoną pozycją siedzenia i dużymi powierzchniami szyb. Ekskluzywne materiały dopełniają luksusowej atmosfery. Dzięki BMW iDrive kierowca ma zawsze wgląd w bogate funkcje BMW serii 5 Gran Turismo, takie jak BMW ConnectedDrive (opcja) z systemami wspomagającymi, takimi jak ostrzeganie przy zmianie pasa ruchu, BMW Night Vision czy asystent świateł drogowych. Poprzez połączenie internetowe system oferuje również BMW Online i BMW TeleService.

Okres produkcji 2009 – 2017
Silniki: 2,0 – 4,4 l (135 – 330 kW, 184 – 450 KM), 4-, 6- i 8-cylindrowe
Długość / szerokość / wysokość: 4998 mm / 1901 mm / 1559 mm

SZÓSTA GENERACJA BMW SERII 5.

BMW 518d Limuzyna (F10 LCI) półprofil podczas jazdy

(BMW F10, F11)

Najbardziej popularna z dotychczasowych generacji BMW serii 5, która sprzedała się w ponad dwóch milionach egzemplarzy, wchodzi na rynek w 2010 roku. Sportowa, elegancka stylistyka, typowa dla BMW radość z jazdy oraz liczne innowacje technologiczne zapewniają jej czołową pozycję w segmencie limuzyn biznesowych.

Samochód można zamówić z inteligentnym napędem na wszystkie koła BMW xDrive, który rozdziela siłę napędową na koła odpowiednio do sytuacji. Najmocniejszym silnikiem benzynowym jest silnik V8 z technologią BMW TwinPower Turbo o mocy 300 kW (407 KM), a najmocniejszym silnikiem wysokoprężnym jest 6-cylindrowy silnik rzędowy o mocy 220 kW (300 KM). Od września 2010 r. dostępny jest pakiet M, który nadaje BMW serii 5 sportowy charakter zarówno wewnątrz, jak i na zewnątrz. Sportowy układ jezdny M, pakiet aerodynamiczny M i obręcze kół M ze stopów lekkich sprawiają, że samochód wygląda wyjątkowo potężnie. Wnętrze wzbogacają sportowe fotele w stylistyce M, a także kierownica skórzana M, gałka dźwigni biegów M oraz listwy ozdobne M.

W aktualizacji modelu na rok 2013 zmodyfikowano stylistykę i zaoferowano dodatkowe silniki. Seria ta ma teraz na przykład w standardzie reflektory ksenonowe i zestaw głośnomówiący Bluetooth.

BMW serii 5 Hybrid dostępne jest od 2016 r.: BMW 530e iPerformance ma napęd hybrydowy plug-in, dzięki czemu może jeździć bez lokalnej emisji spalin. I to z typowymi cechami BMW: dynamiką, komfortem i wydajnością.

Okres produkcji 2010 – 2017
Silniki: 2,0 – 4,4 l (105 – 423 kW, 143 – 575 KM), 4-, 6- i 8-cylindrowe
Długość / szerokość / wysokość: 4899 – 5039 mm / 1860 mm / 1464 – 1471 mm

SIÓDMA GENERACJA BMW SERII 5.

BMW 530e Limuzyna (G30) przedni półprofil podczas ładowania

(BMW G30, G31)

Od 2017 r. BMW serii 5 wynosi koncepcję sportowej limuzyny biznesowej na nowy poziom. W stylistyce dominują typowe dla BMW proporcje, tworzone przez duży rozstaw osi, wydłużoną maskę silnika i opływową linię dachu. Wyraziste powierzchnie i precyzyjnie wycięte kontury wspiera atrapa chłodnicy BMW, która jest bezpośrednio połączona z reflektorami i podkreśla szerokość pojazdu. 

Nowoczesne silniki, wydajne i na życzenie dostępne również w wersji hybrydowej, zapewniają dynamikę jazdy niespotykaną w swojej klasie. Przyczynia się do tego również opcjonalny adaptacyjny układ jezdny oraz zintegrowany aktywny układ kierowniczy. 

Zaawansowane systemy wspomagające kierowcę zapewniają bezpieczeństwo w krytycznych sytuacjach na drodze. Dostępny opcjonalnie system asystujący kierowcy Professional wspomaga np. utrzymywanie pasa ruchu lub hamowanie awaryjne.

Aktualizacja modeli 2020 uwzględnia wyraźne akcenty zewnętrzne, takie jak nowo zaprojektowana atrapa chłodnicy, spłaszczone reflektory z opcjonalnymi światłami laserowymi i nowe lakiery. We wnętrzu dostępne są nowe fotele komfortowe, a systemy wspomagające kierowcę oferują teraz asystenta korytarza ratunkowego i miejską funkcję hamowania.

Okres produkcji 2017 – teraz
Silniki: 2,0 – 4,4 l (110 – 467 kW, 150 – 635 KM), 4-, 6- i 8-cylindrowe
Długość / szerokość / wysokość: 4963 – 5001 mm / 1868 – 1903 mm / 1467 – 1479 mm

ÓSMA GENERACJA BMW SERII 5.

BMW serii 5 Limuzyna G60 ICE 2023

(BMW G60)

Nowe BMW serii 5 reinterpretuje sportową stylistykę tej serii w ósmej generacji. Charakterystyczne elementy stylistyczne, takie jak typowe dla BMW proporcje, długi rozstaw osi, wydłużona maska i opływowa linia dachu, są prezentowane w wyjątkowo eleganckiej formie. Wyraziste detale, takie jak podświetlana atrapa chłodnicy BMW „Iconic Glow”, duży szklany dach panoramiczny czy krystaliczny panel interakcji, podkreślają niezależną osobowość BMW serii 5. 

Na uwagę zasługuje szerokie portfolio opcji silnikowych: najnowsza generacja BMW serii 5 jest dostępna z klasycznym silnikiem benzynowym lub wysokoprężnym, ale także jako w pełni elektryczne BMW i5, hybryda plug-in lub szczególnie wyczynowy samochód M.

W każdej wersji silnikowej zapewnione jest bezpieczeństwo i komfort. Przyczyniają się do tego różnorodne technologie wspomagania i łączności. Na przykład system asystujący kierowcy Professional ułatwia długie podróże, podczas gdy BMW Live Cockpit Professional lepiej prezentuje informacje istotnych dla jazdy.

Okres produkcji: Od 2023 r.
Silniki: 2,0 l (120 – 442 kW, 163 – 601 KM), 4-cylindrowe
Dł. / szer. / wys.: 5060 mm / 1900 mm / 1505 – 1515 mm
BMW serii 5 Limuzyna: Zużycie paliwa, cykl mieszany WLTP w l/100 km: 6,4–5,1; emisja CO₂, cykl mieszany WLTP w g/km: 157–130
BMW i5 Limuzyna: Zużycie energii, cykl mieszany WLTP w kWh/100 km: 20,6–15,9; zasięg elektryczny w km: 455–582

 

Samochody używane BMW przed salonem BMW

SAMOCHODY UŻYWANE BMW.

BMW serii 5 Limuzyna (G60) półprofil podczas jazdy

BMW SERII 5 LIMUZYNA.

BMW serii 5 Limuzyna M (G30) przedni półprofil podczas jazdy

BMW SERII 5 LIMUZYNA M.

BMW serii 5 Touring (G31) półprofil podczas postoju

BMW SERII 5 TOURING.

Zużycie paliwa i emisja CO2.


BMW serii 5 Limuzyna:
Zużycie paliwa w l/100 km (cykl mieszany): 6,5–5,1
Emisja CO₂ w g/km (cykl mieszany): 157–130

BMW serii 5 Limuzyna M:
Zużycie paliwa w l/100 km (cykl mieszany): 10,7
Emisja CO₂ w g/km (cykl mieszany): 246

BMW serii 5 Touring:
Zużycie paliwa w l/100 km (cykl mieszany): 5,9 - 5,3
Emisja CO₂ w g/km (cykl mieszany): 154 - 140

BMW serii 5 Touring Plug-in Hybrid:
Zużycie paliwa w l/100 km (cykl mieszany): 0,9–0,7
Emisja CO₂ w g/km (cykl mieszany): 20–16

Wskazane dane dotyczące zużycia paliwa, emisji CO₂ i zużycia energii zostały ustalone na podstawie nowej procedury WLTP określonej w Rozporządzeniu (UE) 2017/1151 z dnia 1 czerwca 2017 r. w uzupełnieniu Rozporządzenia (WE) nr 2007/715 Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie homologacji typu pojazdów silnikowych w odniesieniu do emisji zanieczyszczeń pochodzących z lekkich pojazdów pasażerskich i użytkowych oraz w sprawie dostępu do informacji dotyczących naprawy i utrzymania pojazdów w brzmieniu obowiązującym w chwili udzielenia homologacji. Zakresy danych WLTP uwzględniają wyposażenie dodatkowe. W przypadku pojazdów, których homologację typu przeprowadzono na nowo od 01.01.2021 r., oficjalne dane są dostępne tylko według WLTP. Więcej informacji o procedurze pomiarowej WLTP znaleźć można na stronie www.bmw.com/wltp

Rozwiń

Zużycie paliwa i emisja CO2.

  • BMW serii 5 Limuzyna:
    Zużycie paliwa w l/100 km (cykl mieszany): 10,7-1,7
    Emisja CO2 w g/km (cykl mieszany): 246-39

    BMW serii 5 Limuzyna M:
    Zużycie paliwa w l/100 km (cykl mieszany): 10,7
    Emisja CO2 w g/km (cykl mieszany): 246

    BMW serii 5 Limuzyna Plug-in Hybrid:
    Zużycie paliwa w l/100 km (cykl mieszany): 2,3-1,7
    Emisja CO2 w g/km (cykl mieszany): 53-39

    BMW serii 5 Touring:
    Zużycie paliwa w l/100 km (cykl mieszany): 8,3-1,8
    Emisja CO2 w g/km (cykl mieszany): 189-42

    BMW serii 5 Touring Plug-in Hybrid:
    Zużycie paliwa w l/100 km (cykl mieszany): 2,4-1,8
    Emisja CO2 w g/km (cykl mieszany): 54-42

    Wskazane dane dotyczące zużycia paliwa, emisji CO2 i zużycia energii zostały ustalone na podstawie nowej procedury WLTP określonej w Rozporządzeniu (UE) 2017/1151 z dnia 1 czerwca 2017 r. w uzupełnieniu Rozporządzenia (WE) nr 2007/715 Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie homologacji typu pojazdów silnikowych w odniesieniu do emisji zanieczyszczeń pochodzących z lekkich pojazdów pasażerskich i użytkowych oraz w sprawie dostępu do informacji dotyczących naprawy i utrzymania pojazdów w brzmieniu obowiązującym w chwili udzielenia homologacji. Zakresy danych WLTP uwzględniają wyposażenie dodatkowe. W przypadku pojazdów, których homologację typu przeprowadzono na nowo od 01.01.2021 r., oficjalne dane są dostępne tylko według WLTP. Więcej informacji o procedurze pomiarowej WLTP znaleźć można na stronie www.bmw.com/wltp