BMW M Series BMW M vehicles driving on race track

HISTORIA MODELI BMW M W SKRÓCIE.

Zamiłowanie do motorsportu, ekskluzywność i perfekcja towarzyszą nam przez prawie 50 lat istnienia samochodów BMW M! Prezentujemy Ci pojazdy – od legendarnego BMW M1 przez M3 aż po aktualne BMW M8 – oferujące wyjątkowe osiągi i możliwość dostosowania do własnych preferencji dzięki wyposażeniu BMW Individual i BMW M Performance Parts.

Read more

HISTORIA MODELI BMW M W SKRÓCIE.

BMW M1 (E26).

Modele BMW M BMW M1 E26 przedni półprofil podczas postoju

Pierwszy samochód opracowany przez ówczesne BMW Motorsport GmbH zachwyca pod koniec lat siedemdziesiątych ponadczasowym klinowym kształtem. Zaprojektowany przez legendę designu, Giorgio Giugiaro, bazuje na BMW Turbo, modelu studyjnym z 1972 roku autorstwa wieloletniego projektanta BMW, Paula Bracqa.  Wąskie nerki, składane reflektory i wyraźnie zarysowane linie łączą w sobie estetykę i dynamikę. Równie imponujące są osiągi samochodu: do 1983 jest to najszybszy niemiecki samochód produkowany seryjnie. Supercar z silnikiem umieszczonym centralnie osiąga prędkość maksymalną znacznie przekraczającą 260 km/h i tym samym ustanawia tradycję drogowych samochodów M.

W latach 1979-1981 zbudowano ręcznie tylko 460 egzemplarzy. Ci, którzy mieli szczęście prowadzić ten samochód, chwalą wyjątkowe właściwości jezdne, niesamowitą dynamikę pokonywania zakrętów i wysokoobrotowy silnik o pojemności 3,5 l.

Okres produkcji 1978 – 1981

Silniki: 3,5 l (204 kW, 277 KM)[1], 6-cylindrowe
 

Długość / szerokość / wysokość: 4,359 mm / 1,824 mm / 1,138 mm

BMW SERII 1 M COUPÉ (E82).

Modele BMW M BMW serii 1 M Coupé E82 przedni półprofil podczas jazdy na drodze

Choć BMW serii 1 już od 2004 roku zachwyca kierowców ceniących sobie sportowy charakter i doskonałe prowadzenie również w kompaktowym samochodzie, BMW serii 1 M Coupé pojawia się dopiero w roku 2011. Dwie turbosprężarki zwiększają moc 6-cylindrowego rzędowego silnika benzynowego do 250 kW (340 KM), co w połączeniu z krótkim rozstawem osi i szerszym rozstawem kół w porównaniu ze zwykłym BMW serii 1 daje wyjątkową dynamikę jazdy. Do 2012 roku wyprodukowano 6300 egzemplarzy tego modelu. Trzy lata później nawiązujące do tej linii BMW M2 kontynuuje koncepcję kompakta o najlepszych cechach sportowego samochodu.

Okres produkcji 2011 – 2012

Silniki: 3,0 l (250 kW, 340 KM)[1], 6-cylindrowe

Długość / szerokość / wysokość: 4380 mm / 1803 mm / 1420 mm

BMW M2 (F87, G87).

Modele BMW M BMW M2 G87 widok z przodu podczas jazdy na drodze

BMW M2 jako następca BMW serii 1 M Coupé kontynuuje od 2015 r. linię dynamicznych i mocnych kompaktowych coupé ustanowioną przez BMW 2002 Turbo i BMW M3 (E30).

Widać to już w wyrazistej, pewnej siebie sylwetce pojazdu z szerokimi nadkolami i dużymi wlotami powietrza w pasie przednim. Turbodoładowany 6-cylindrowy silnik benzynowy imponuje wysokoobrotowym charakterem i mocą, która przenoszona jest na koła za pośrednictwem opcjonalnej skrzyni dwusprzęgłowej. Od 2018 roku BMW M2 Competition o mocy zwiększonej o 30 kW (40 KM) ustępuje tylko modelowi M2 CS (Club Sport) limitowanemu do 2200 sztuk, którego silnik generuje 331 kW (450 KM). W każdej wersji układ jezdny M zapewnia stabilne prowadzenie, precyzyjną kontrolę i radość z jazdy.

Druga generacja BMW M2 pojawi się w 2022 r., w roku jubileuszu 50-lecia BMW M GmbH – a dzięki swojemu niepowtarzalnemu charakterowi M będzie stanowić hołd dla autentycznych wyścigowych emocji. Dzięki nowemu wyrazistemu wyglądowi zewnętrznemu o klasycznej trójbryłowej karoserii, kompaktowych proporcjach i wyrazistej postawie samochód ten obiecuje czystą radość z jazdy i maksymalną kontrolę. Perfekcyjnie zestrojone elementy układu jezdnego od M oraz mocny 6-cylindrowy silnik benzynowy BMW M TwinPower Turbo umożliwiają przyspieszenie od 0-100 km/h od w 4,1 sekundy i prędkość maksymalną 250 km/h dzięki imponującej mocy 338 kW (460 KM). 

Okres produkcji BMW M2: 2015 – teraz, M2 Competition: 2018 – 2020, M2 CS: 2020

Silniki: 3,0l (338 kW, 460 KM)[1], 6-cylindrowe

Długość / szerokość / wysokość: 4,580 mm / 1,887 mm / 1,403 mm

BMW M3 (E30/2S, E30/2SC, E36/2S, E36/2CS, E36/4S, E46/2S, E46/2CS, E90/92/93, F80, G80).

Modele BMW M BMW M3 G80 widok z przodu podczas jazdy na drodze

Pierwotnie BMW M3 (E30/2S, E30/2SC) miało być drogową wersją samochodu wyścigowego, ale zainteresowanie nim było tak duże, że sprzedano znacznie więcej niż wymagane do rejestracji w grupie A 5000 egzemplarzy. Już sam wygląd zewnętrzny zdradza ekstremalną dynamikę poprzez szerokie nadkola, ikoniczne tylne skrzydło i nowo zaprojektowane słupki C. Ale również pod karoserią znajduje się wszystko, co sprawdziło się w wyścigach: wentylowane tarcze hamulcowe, sportowa skrzynia biegów z pierwszym biegiem na dole po lewej stronie, czterocylindrowy silnik benzynowy o pojemności 2,3 l i mocy 143 kW (200 KM).

Podczas gdy wersja wyścigowa zdobywa kolejne zwycięstwa, BMW M3 przekracza wszelkie oczekiwania w zakresie sprzedaży: pojazd sprzedaje się w liczbie ponad 18 000 sztuk, w tym w wersji Cabrio. Oprócz tego dostępna jest zmodyfikowana wersja Evolution o mocy 154 kW (220 KM) oraz BMW M3 Sport Evolution o pojemności 2,5 l i mocy 166 kW (238 KM).

Od 1992 r. druga generacja BMW M3 (E36) kontynuuje pasmo sukcesów. Samochód jest bardziej „dorosły”, z niewielkimi zmianami wizualnymi w stosunku do standardowego modelu, takimi jak np. aerodynamiczne lusterka zewnętrzne M. Jednak pod maską wszystko diametralnie się zmieniło: 6-cylindrowy rzędowy silnik benzynowy o mocy 210 kW (286 KM) z wałkami o zmiennych fazach rozrządu (system VANOS) umożliwia zapierające dech w piersiach przyspieszenia, a od 1995 roku w ramach modernizacji modelu zwiększono nie tylko pojemność o 200 cm3, ale także moc do 236 kW (321 KM).

Na przełomie tysiącleci do salonów trafia BMW M3 (E46) w swojej trzeciej odsłonie, a rok później BMW M3 Cabrio. Kontynuują one podstawową ideę BMW M3 połączenia jak najniższej masy z jak najwyższą dynamiką jazdy. Moc 252 kW (343 KM) zapewnia osiągi godne litery M. Zewnętrznie Coupé i Cabrio różnią się od standardowego modelu szerszym rozstawem kół, skrzelami w przednich błotnikach i wysklepieniem na masce.

W BMW M3 produkowanym w latach 2007–2013 furorę robi kilka innowacji na raz: podobnie jak w przypadku zwykłych modeli dostępne są teraz trzy warianty nadwozia – Limuzyna (E90), Coupé (E92) i Cabrio (E93). Po raz pierwszy BMW M3 wyposażone jest w silnik V8. Czterolitrowa jednostka oferuje moc 309 kW (420 KM) i prędkość obrotową do 8300 obr/min – jest to najwyższa prędkość obrotowa seryjnego silnika BMW w historii! Z opcjonalnym pakietem M Driver samochód osiąga prędkość maksymalną 280 km/h.

Od 2014 r. BMW M3 piątej generacji (F80) ponownie bazuje na 6-cylindrowym rzędowym silniku benzynowym, który po raz pierwszy w M3 wyposażony jest w turbosprężarkę. Jednostka osiąga maksymalny moment obrotowy już przy 1850 obr/min, co umożliwia ostre sprinty niemal w każdej sytuacji. Limuzyna jest jedynym wariantem karoserii BMW M3 o mocy 317 kW (431 KM) – powiązane z nią Coupé i Cabrio noszą teraz nazwę M4. Poszerzenia nadkoli, lusterka zewnętrzne M i ciemny dach M z karbonu pokazują również na zewnątrz wyjątkowe właściwości jezdne i dynamikę jazdy tego samochodu. Od 2016 roku dostępne jest BMW M3 Competition z silnikiem o mocy 331 kW (450 KM) i adaptacyjnym układem jezdnym M w standardzie.

A w 2018 roku przez trzy miesiące produkowano BMW M3 CS, którego silnik generował o 7 kW (10 KM) więcej, łącznie 338 kW (460 KM).

BMW M3 (G80) dostępne od 2021 roku wygląda radykalnie inaczej niż standardowa limuzyna – ma dużą, pionową atrapę chłodnicy. Samochód kontynuuje koncepcję łączenia sportowego charakteru, dynamiki i funkcjonalności w codziennej eksploatacji poprzedniego BMW M3 –sportowa limuzyna wyposażona jest w sześciobiegową skrzynię manualną i silnik o mocy 353 kW (480 KM), natomiast w BMW M3 Competition generuje moc 375 kW (510 KM). 8-stopniowa skrzynia M Steptronic z systemem Drivelogic umożliwia błyskawiczną zmianę biegów, co w połączeniu z precyzyjnie zestrojonym układem jezdnym M zapewnia maksymalną dynamikę jazdy.

Okres produkcji BMW M3: 1986 – teraz
 

Silniki: 2,3 – 4,0 l (143 – 375 kW, 200 – 510 KM)[1], 4-, 6- i 8-cylindrowe

Długość / szerokość / wysokość: 4,346 – 4,794 mm / 1,680 – 1,887 mm / 1,370 – 1,431 mm

BMW M4 (F82, F83, G82).

Modele BMW M BMW M4 G82 półprofil podczas postoju

BMW serii 4 zastępuje serię 3 Coupé i stanowi punkt przełomowy. Ten niezależnie zaprojektowany pojazd wyraźnie odróżnia się od BMW serii 3 – ma cofniętą kabinę, dłuższą maskę silnika, krótsze zwisy karoserii. Wszystko to daje bardziej wyrazisty, atletyczny wygląd. Dotyczy to również BMW M4 Coupé, jak również wersji M4 Coupé Competition (2016–2020) o mocy 331 kW (450 KM) oraz M4 Coupé CS o mocy 338 kW (460 KM) produkowane w latach 2017 i 2018. W międzyczasie M4 jest pojawia się jako Coupé GTS (2017–2018) z silnikiem o mocy 368 kW (500 KM). M4 Cabrio i M4 Competition Cabrio wnoszą powiew świeżości. Wspólny dla wszystkich samochodów jest 6-cylindrowy silnik benzynowy biturbo o pojemności 3,0 l.

Druga generacja, znacznie dłuższa i szersza, wprowadza wyraźne akcenty wizualne w postaci pionowej, pochylonej do przodu atrapy chłodnicy. W BMW M4 z manualną skrzynią biegów 3,0-litrowy 6-cylindrowy silnik benzynowy M TwinPower Turbo wytwarza teraz 353 kW (480 KM), a w BMW M4 Competition z 8-biegową skrzynią M Steptronic z układem Drivelogic 375 kW (510 KM). Z opcjonalnym pakietem M Driver BMW M4 osiąga prędkość maksymalną 290 km/h. Precyzyjny, bezkompromisowy design podkreśla dynamikę i zwinność.

Okres produkcji BMW M4: 2014 – teraz

Silniki: 3,0 l (317 – 375 kW, 431 – 510 KM)[1], 6-cylindrowe

Długość / szerokość / wysokość: 4,671 – 4,794 mm / 1,870 – 1,887 mm / 1,383 – 1,394 mm

BMW M5 (E28S, E34S, E34/5S, E39S, E60, E61, F10, F90).

Modele BMW M BMW M5 F90 przedni półprofil podczas jazdy na drodze

Pierwsze BMW M5 (E28S) z 1985 roku niewiele różniło się wizualnie od standardowej limuzyny. Ręcznie budowane samochody wyposażone są jednak w zmodernizowany silnik z BMW M1, dzięki czemu mogą osiągać prędkość ponad 250 km/h. Wyprodukowano ich ponad 2200 egzemplarzy, co zbudowało fundament dla najwyższej wersji jednej z najbardziej udanych sportowych limuzyn.

W 1988 roku do nowego modelu BMW serii 5 dołącza nowe M5 (E34S). Początkowo generuje moc 232 kW (315 PS), ale w 1992 roku silniki poddane zostają modyfikacji. Teraz z 3,8 l pojemności uzyskują moc 250 kW (340 PS) – a w niewielkiej edycji, liczącej mniej niż 900 egzemplarzy, samochód dostępny jest również jako M5 Touring. Dzięki doskonałemu wyczuciu jazdy i wysokiej precyzji prowadzenia M5 w każdej sytuacji sprawia wrażenie pewnego siebie i doskonałego samochodu.

W latach od 1998 do 2003 drogi podbijało BMW M5 (E39S) z 8-cylindrowym silnikiem o pojemności 5,0 l i mocy 294 kW (400 KM). W tym momencie jest to wzorcowy przykład sportowej limuzyn – nadaje się do codziennego użytku w każdej sytuacji, a dzięki swoim osiągom i dynamice dorównuje niemal każdemu samochodowi sportowemu.

Następca modelu (E60) trafił do salonów dopiero w 2005 roku, a następnie w 2007 roku pojawiła się wersja Touring (E61), która była jednocześnie ostatnim M5 w tym stylu nadwozia. 10-cylindrowy silnik o mocy 373 kW (507 KM) rozpędza samochód z opcjonalnym pakietem M Driver do 305 km/h.

W 2011 r. BMW M GmbH po raz pierwszy wyposaża model M5 (F10) w silnik z podwójnym turbodoładowaniem. Jednostka generuje moc 412 kW (560 PS) i jest najmocniejszym modelem w ofercie BMW. Dwa lata później dostępny jest pierwszy model M5 Competition o nieco wyższej mocy 423 kW (575 KM). W 2014 roku 8-cylindrowy silnik w modelu jubileuszowym „30 Jahre M5” generuje 441 kW (600 KM). Maksymalny moment obrotowy występujący w zakresie od 1500 do 5750 obr/min jest wyjątkowy – umożliwia pełne przyspieszanie w niemal każdej sytuacji.

Obecne BMW M5 (F90) pozostaje wierne linii produktów od 2017 roku, łącząc sportowy charakter typowy dla M z komfortem i elegancją BMW serii 5 Limuzyna. Silnik znany z poprzedniego M5, nowy napęd na wszystkie koła M xDrive oraz 8-stopniowa skrzynia M Steptronic zapewniają potężne przyspieszenie i wyjątkową dynamikę jazdy. Dopiero w 2018 roku prześcignęło go BMW M5 Competition, które oferuje o 18 kW (25 KM) więcej: 460 kW (625 KM). Przez jeden rok produkowane jest BMW M5 CS (Competition Sport), które przyspiesza od 0 do 100 km/h w 3,0 s i dysponuje mocą 467 kW (635 KM). Elementy z włókna węglowego zmniejszają masę tej niezwykle sportowej limuzyny rozwijającej prędkość do ograniczonych elektronicznie 305 km/h.

Okres produkcji BMW M5: 1985 – 1995, 1998 –2003, 2005 – teraz

Silniki: 3,5 – 5,0 l (302 kW, 410 KM)[1], 6-, 8-, 10-cylindrowe

Długość / szerokość / wysokość: 4,620 – 4,966 mm / 1,700 – 1,903 mm / 1,400 – 1,512 mm

BMW M6 (E63, E64, F06, F12, F13).

Modele BMW M BMW M6 F13 półprofil podczas jazdy na drodze

Już w 1984 roku z taśmy produkcyjnej zjeżdża przodek M6 – BMW M635CSi. Coupé projektu Paula Bracqa wyposażone w zmodernizowany silnik z BMW M1 o mocy 210 kW (286 KM) było w tamtych czasach jednym z najszybszych samochodów sportowych.

W 2005 roku BMW ponownie wprowadza na rynek coupé w klasie luksusowej po zaprzestaniu produkcji BMW serii 8 (E31). Samochód zaprojektowany pod kierownictwem Chrisa Bangle’a ma wszystkie typowe cechy M Coupé: potężny 10-cylindrowy silnik o mocy 373 kW (507 KM), charakterny i pewny siebie design oraz regulowany układ jezdny gwarantujący zarówno komfort, jak i precyzyjną precyzję i dynamikę jazdy. Dotyczy to zarówno wersji zamkniętej, jak i kabrioletu.

W 2012 roku pojawia się jego następca. Silnik ma teraz dwa cylindry mniej, ale za to znacznie wyższą moc. Jednostka benzynowa V8 biturbo wytwarza 412 kW (560 KM), a w M6 Competition 423 kW (575 KM). Silnik w Competition Coupé zmodyfikowany w połowie 2015 roku przenosi na drogę moc 441 kW (600 KM) za pośrednictwem siedmiobiegowej skrzyni dwusprzęgłowej. BMW M6 z opcjonalnym pakietem M Driver osiąga prędkość 305 km/h. Takie osiągi mają Coupé, Cabrio oraz dostępne od 2013 roku Gran Coupé.

Okres produkcji BMW M6: 2005 – 2018

Silniki: 4,4 – 5,0 l (373 – 441 kW, 507 – 600 KM)[1], 8-, 10-cylindrowe

Długość / szerokość / wysokość: 4,871 – 4,898 mm / 1,855 – 1,899 mm / 1,372 – 1,377 mm

BMW M8 COMPETITION (F91, F92, F93).

Modele BMW M BMW M8 F92 tylny półprofil podczas postoju z modelem

M8 Coupé ma już prawie 30 lat: na początku lat dziewięćdziesiątych inżynierowie BMW opracowali prototyp BMW M8 z silnikiem V12 bazujący na modelu E31 Coupé.

Ale dopiero w 2019 roku BMW o tej nazwie trafi do salonów w postaci BMW M8 Competition Coupé (F92), Cabrio (F91) i Gran Coupé (F93). Dzięki dwóm równoległym turbosprężarkom 8-cylindrowy silnik rozwija moc 460 kW (625 KM), co w połączeniu z opcjonalnym pakietem M Driver pozwala uzyskać prędkości znacznie powyżej 300 km/h.

Ale nawet podczas postoju BMW M8 prezentuje się jako idealne połączenie sportowego charakteru i luksusu. Radykalne linie są dynamiczne, a jednocześnie niezwykle eleganckie. Detale, takie jak atrapa chłodnicy w kolorze czarnego chromu czy lusterka zewnętrzne w błyszczącym kolorze czarnym, podkreślają sportowy charakter samochodu. Podobnie jak standardowy dach z karbonu. Nieporównywalną dynamikę jazdy zapewnia adaptacyjny układ jezdny M, który dostosowuje się do sytuacji na drodze i wspomaga napęd BMW M xDrive. Czy to Coupé, Cabrio czy czterodrzwiowe Gran Coupé – te samochody oferują superlatywy pod każdym względem.

Okres produkcji BMW M8 Competition: 2019 – teraz

Silniki: 4,4 l (460 kW, 625 KM)[1], 8-cylindrowe
 

Długość / szerokość / wysokość: 4,867 – 5,098 mm / 1,907 – 1,948 mm / 1,353 – 1,420 mm

BMW X3 M COMPETITION (F97).

Modele BMW M BMW X3 M F97 przedni półprofil podczas jazdy

W 2019 roku BMW X3 dostępne jest po raz pierwszy w wariancie M. Niezwykle mocny i wydajny, podwójnie turbodoładowany 6-cylindrowy silnik benzynowy BMW M TwinPower Turbo umożliwia przyspieszanie od 0 do 100 km/h w nieco ponad 4 s. Napęd na wszystkie koła M xDrive z aktywnym mechanizmem różnicowym M sprawia, że silnik o mocy 353 kW (480 KM) może oddawać swoją moc w każdych warunkach – to fascynujące połączenie genów X i M. To samo dotyczy wariantu BMW X3 M Competition o mocy 375 kW (510 KM).

BMW X3 M pokazuje swoje osiągi również w wyglądzie zewnętrznym. Pozioma linia barkowa łączy pewny siebie przód z efektownym tyłem. Atrapa chłodnicy w błyszczącym kolorze czarnym i skrzela M o trójwymiarowej strukturze wskazują już z zewnątrz na zaawansowane technologie, a wnętrze pojazdu oferuje na przykład fotele sportowe M zapewniające doskonałe trzymanie boczne oraz listwy ozdobne M z karbonu. Samochód jest zawsze gotowy,by pokazać swoje możliwości w każdym terenie.

Okres produkcji BMW X3 M: 2019 – teraz

Silniki: 3,0 l (353 – 375 kW, 480 – 510 KM)[1], 6-cylindrowe

Długość / szerokość / wysokość: 4,726 mm / 1,897 mm / 1,669 mm

BMW X4 M (F98).

Modele BMW M BMW X4 M F98 widok z boku podczas postoju

W roku 2019 wraz z drugą generacją BMW X4 pojawia się model M. Sportowa elegancja podstawowego modelu jest tu jeszcze bardziej wyrazista i precyzyjna: ekskluzywne elementy stylistyczne, od wlotów powietrza w zderzaku po lusterka zewnętrzne, podkreślają atletyczny charakter crossovera łączącego cechy SAV-a i coupé. Samochód dzieli bazę techniczną i silniki z BMW X3 M: BMW X4 M ma 353 kW (480 KM), X4 M Competition 375 kW (510 KM), a po modernizacji modelu – ogromny moment obrotowy 650 Nm. Z opcjonalnym pakietem M Driver samochody osiągają prędkość maksymalną 280 i 285 km/h. BMW X4 M łączy w ten sposób znakomite osiągi i ekskluzywność z ekspresyjnym temperamentem.

Okres produkcji BMW X4 M: 2019 – teraz

Silniki: 3,0 l (353 – 375 kW, 480 – 510 KM)[1], 6-cylindrowe

Długość / szerokość / wysokość: 4,758 mm / 1,927 mm / 1,618 mm

BMW X5 M (E70, F85, F95).

Modele BMW M BMW X5 M F95 tylny półprofil podczas postoju

W roku 2009 r. na bazie drugiej generacji pierwszego sportowego SUV-a BMW firma BMW M GmbH tworzy pierwsze BMW X5 M (E70). Silnik benzynowy V8 o pojemności 4,4 l z dwiema turbosprężarkami jest jedną z najczęściej stosowanych jednostek napędowych M i generuje tutaj 408 kW (555 KM). Obok X6 M jest to pierwsze BMW M z napędem na wszystkie koła xDrive – oczywiście w specjalnej wersji M. Zaprojektowany z wizualną powściągliwością samochód oferuje klasyczną dynamikę jazdy M.

Podobną dynamikę oferuje też następca modelu (F85), podobnie jak silnik biturbo o pojemności 4,4 l, który tutaj przenosi moc 423 kW (575 KM) na drogę za pośrednictwem nowej 8-stopniowej skrzyni M. Całość uzupełnia ulepszona aerodynamika BMW X5 trzeciej generacji, co dyskretnie podkreślają typowe dla M elementy stylistyczne, takie jak wloty powietrza.

Również BMW X5 M (F95) nowej generacji w mistrzowski sposób łączy geny M i X, oferując osiągi i dynamikę jazdy, a także luksusowe wnętrze i komfort. Podwójnie turbodoładowany, 8-cylindrowy silnik benzynowy dostarcza 441 kW (600 KM) w BMW X5 M i 460 kW (625 KM) w BMW X5 M Competition. Z opcjonalnym pakietem M Driver SUV osiąga prędkość maksymalną 290 km/h.

Okres produkcji BMW X5 M: 2009 – 2013, 2015 – teraz

Silniki: 4,4 l (408 – 460 kW, 555 – 625 KM)[1], 8-cylindrowe

Długość / szerokość / wysokość: 4,854 – 4,948 mm / 1,933 – 2,013 mm / 1,739 – 1,762 mm

BMW X6 M (E71, F86, F96).

Modele BMW M BMW X6 M F96 półprofil podczas postoju

W roku 2008 sensację wzbudza BMW X6 (E71), pierwszy crossover BMW łączący cechy coupé i SAV-a. A rok później dołącza model M, BMW X6 M skierowane do tych, którzy chcą tego, co najlepsze z obu światów, SAV-a i samochodu sportowego, ekstrawertycznej dominacji i wyjątkowej dynamiki jazdy. Dzięki połączeniu napędu M xDrive i 8-cylindrowego silnika benzynowego M Twin Turbo o pojemności 4,4 l i mocy 408 kW (555 KM) SAV zapewnia niespotykaną zwinność – bez względu na rodzaj nawierzchni.

W roku 2015 w blokach startowych staje druga generacja modelu X6 M (F86) z silnikiem biturbo o pojemności 4,4 l i mocy 423 kW (575 KM) znanym z M5 i X5 M. Z opcjonalnym pakietem M Driver samochód o sylwetce coupé z ogromnymi wlotami powietrza osiąga prędkość 280 km/h.

W roku 2019 wraz z nowym modelem pojawia się X6 M Competition (F96), które przenosi swoją potężną moc 460 kW (625 KM) na drogę za pośrednictwem napędu M xDrive z aktywnym mechanizmem różnicowym M, który łączy zalety napędu na tylne i na wszystkie koła. Elementy charakterystyczne dla M, takie jak czarna atrapa chłodnicy czy skrzela M z logo M, dodatkowo podkreślają wyrazisty wygląd. BMW X6 M oferuje luksus, niezależność i ekstremalnie sportowy charakter, tworząc niezwykłe połączenie!

Okres produkcji BMW X6 M: 2009 – teraz

Silniki: 4,4 l (408 – 460 kW, 555 – 625 KM)[1], 8-cylindrowe

Długość / szerokość / wysokość: 4,876 – 4,948 mm / 1,983 – 2,019 mm / 1,684 – 1,695 mm

PIERWSZA GENERACJA.

Modele BMW M BMW XM G09 widok z przodu podczas jazdy na ulicy

(BMW G09)

Wyposażone w nowoczesną technologię hybrydową plug-in BMW XM dzięki nowo opracowanemu silnikowi V8 przenosi na drogę sportową moc 480 kW (653 KM), a przy zasięgu do 83 km na napędzie elektrycznym[2] umożliwia jednocześnie niemal bezgłośną i bezemisyjną jazdę.

Duże i potężne proporcje również wizualnie pokazują już z daleka bezkompromisową niezależność samochodu. Dzięki nowej, niepowtarzalnej stylistyce przodu marka BMW M jeszcze bardziej ugruntowuje swoją pozycję w segmencie luksusowym.

Ujmujące połączenie elementów BMW M i BMW X z bezkompromisowym luksusem w celu stworzenia czegoś zupełnie nowego jest kontynuowane również we wnętrzu BMW XM. Przód kabiny jest zorientowany na osiągi. Jak zwykle w BMW M kierowca wyraźnie znajduje się w centrum uwagi. Nowy zakrzywiony wyświetlacz BMW tworzy harmonijną równowagę między tradycyjną orientacją na kierowcę a nowoczesnym cyfrowym charakterem.

Maksymalna orientacja na kierowcę w przedniej części kabiny kontrastuje z przytulną i luksusową salonową atmosferą z tyłu. Tutaj pasażerów wita przytulne i eleganckie wnętrze charakteryzujące się najwyższą jakością materiałów, wyrazistymi powierzchniami i detalami. Wizualnym akcentem z tyłu kabiny jest dach o trójwymiarowej, pryzmatycznej strukturze. Wraz z oświetleniem ambientowym element ten w imponujący sposób podkreśla harmonię postępowego luksusu i komfortu.

Okres produkcji: od końca 2022 r.

Silniki: silnik spalinowy 4,4 l (230-430 kW, 313-585 KM)[1][3], 6- i 8-cylindrowy + silnik elektryczny (145 kW, 197 KM)[3][4][5], moc systemowa 350-550 kW (475-748 KM)[1][3][4][5][6]

Dł. / szer. / wys.: 5110 mm / 2005 mm / 1755 mm

BMW i7 M70.

Modele BMW M BMW i7 M70 G70e

W 2022 roku BMW zaprezentowało nowe oblicze klasy luksusowej w postaci BMW i7. Rok później w BMW i7 M70 e-mobilność nowej klasy luksusowej łączy się z imponującymi osiągami M: dzięki potężnemu silnikowi o mocy 485 kW (659 KM) samochód przyspiesza od 0 do 100 km/h w zaledwie 3,7 sekundy. Oferowany w wyposażeniu standardowym Executive Drive Pro zapewnia dodatkowo zwiększoną dynamikę jazdy za sprawą zintegrowanego aktywnego układu kierowniczego i adaptacyjnego pneumatycznego zawieszenia obu osi. Jednocześnie dzięki innowacyjnej technologii BMW eDrive można cieszyć się niemal bezgłośną i bezemisyjną jazdą. Lekka konstrukcja i aerodynamiczna stylistyka zapewniają maksymalną wydajność i zasięg elektryczny wynoszący 490–559 km[2] pozwalający wygodnie dotrzeć do każdego codziennego celu.

Wygląd zewnętrzny w imponujący sposób sygnalizuje osiągi BMW i7 M70. Błyszczące elementy M Shadow Line o rozszerzonym zakresie w błyszczącym kolorze czarnym stanowią ekskluzywne akcenty i w połączeniu z aerodynamicznie zoptymalizowanym spojlerem tylnym M i czarnymi sportowymi hamulcami M nadają sportowy ton.

Z przodu wyrazista atrapa chłodnicy w połączeniu z inscenizowanym oświetleniem atrapy chłodnicy „Iconic Glow” sugeruje silną osobowość i niezawodnie przyciąga wzrok – nie tylko w nocy. Dostępne opcjonalnie lakiery BMW Individual w dwóch odcieniach są niesłychanie ekskluzywne i eleganckie.

BMW i7 M70 jest równie sportowe i eleganckie na zewnątrz, co luksusowe i komfortowe wewnątrz: wnętrze fascynuje wysokiej jakości materiałami, takimi jak wełna kaszmirowa i kryształy Swarovskiego, oraz innowacyjnymi technologiami, takimi jak panel interakcji BMW czy zakrzywiony wyświetlacz BMW. Z tyłu ekran kinowy BMW o przekątnej 31,3 cala wysyła pasażerów w podróż kinową, która w połączeniu z dźwiękiem 4D opcjonalnego systemu nagłośnienia Diamond Surround marki Bowers & Wilkins wyznacza standardy również pod względem akustycznym.

Okres produkcji: Od 2023 r.

Silniki: 2 silniki elektryczne 485 kW (659 KM)

Dł. / szer. / wys.: 5391 mm / 1950 mm / 1544 mm

Modele BMW M samochody BMW podczas postoju przed dealerem BMW

SAMOCHODY UŻYWANE BMW.

Modele BMW M BMW M4 G82 półprofil podczas postoju

BMW M4.

Modele BMW M BMW M8 Gran Coupé F93 półprofil podczas postoju

BMW M8 GRAN COUPÉ.

Modele BMW M BMW X6 M F96 półprofil podczas postoju

BMW X6 M.

Modele BMW M BMW M2 G87 widok z przodu podczas jazdy na ulicy

BMW M2.

Modele BMW M BMW M5 F90 przedni półprofil podczas jazdy na drodze

BMW M5.

Modele BMW M BMW X3 M F97 przedni półprofil podczas jazdy

BMW X3 M.

Modele BMW M BMW XM

BMW XM.

Modele BMW M BMW M3 G80 widok z przodu podczas jazdy na drodze

BMW M3 LIMUZYNA.

Modele BMW M BMW M8 F92 tylny półprofil podczas postoju z modelem

BMW M8 COUPÉ.

Modele BMW M BMW X4 M F98 widok z boku podczas postoju

BMW X4 M.

Modele BMW i BMW i7 M70 G70e

BMW i7 M70.

Modele BMW M BMW M3 Competition Touring G81 przedni półprofil podczas jazdy na drodze

BMW M3 COMPETITION TOURING.

Modele BMW M BMW M8 Cabrio F91 półprofil podczas postoju

BMW M8 CABRIO.

Modele BMW M BMW X5 M F95 tylny półprofil podczas postoju

BMW X5 M.

Zużycie paliwa i emisja CO2.

  • BMW M2 Coupé:

    Zużycie paliwa w l/100 km (cykl mieszany)[1][7]: 10,2–9,6
    Emisja CO₂ w g/km (cykl mieszany)[1][7]: 231–218

    BMW M3 Limuzyna:
    Zużycie paliwa w l/100 km (cykl mieszany)[1][7]: 10,4–9,8
    Emisja CO2 w g/km (cykl mieszany)[1][7]: 234–223


    BMW M3 Touring: 
    Zużycie paliwa w l/100 km (cykl mieszany)[1][7]: 10,4–10,1
    Emisja CO2 w g/km (cykl mieszany)[1][7]: 235–229

    BMW M4:
    Zużycie paliwa w l/100 km (cykl mieszany)[1][7]: 10,1–9,8
    Emisja CO2 w g/km (cykl mieszany)[1][7]: 230–223
     

    BMW M5:
    Zużycie paliwa w l/100 km (cykl mieszany)[1][7]: 11,3–11,1
    Emisja CO2 w g/km (cykl mieszany)[1][7]: 259–253
     

    BMW M8 Coupé:
    Zużycie paliwa w l/100 km (cykl mieszany)[1][7]: 11,4–11,0
    Emisja CO2 w g/km (cykl mieszany)[1][7]: 260–251
     

    BMW M8 Cabrio:
    Zużycie paliwa w l/100 km (cykl mieszany)[1][7]: 11,6–11,2
    Emisja CO2 w g/km (cykl mieszany)[1][7]: 264–255
     

    BMW M8 Gran Coupé:
    Zużycie paliwa w l/100 km (cykl mieszany)[1][7]: 11,6–11,2
    Emisja CO2 w g/km (cykl mieszany)[1][7]: 264–156
     

    BMW X3 M:
    Zużycie paliwa w l/100 km (cykl mieszany)[1][7]: 11,0–10,6
    Emisja CO2 w g/km (cykl mieszany)[1][7]: 251–241
     

    BMW X4 M:
    Zużycie paliwa w l/100 km (cykl mieszany)[1][7]: 10,9–10,5
    Emisja CO2 w g/km (cykl mieszany)[1][7]: 248–238
     

    BMW X5 M:
    Zużycie paliwa w l/100 km (cykl mieszany)[1][7]: 13,1–12,9
    Emisja CO2 w g/km (cykl mieszany)[1][7]: 295–291
     

    BMW X6 M:
    Zużycie paliwa w l/100 km (cykl mieszany)[1][7]: 12,9–12,7
    Emisja CO2 w g/km (cykl mieszany)[1][7]: 292–288

    BMW XM[3]:
    Zużycie paliwa w l/100 km (cykl mieszany)[1][7][8]: 1,6–1,7
    Emisja CO2 w g/km (cykl mieszany)[1][7][8]: 45–31
    Zużycie energii w trybie elektrycznym w kWh/100 km (cykl mieszany) [1][7][8]: 34,0–32,5

    Zasięg elektryczny w km[1][2][7]: 76–84

     

    BMW i7 M70 xDrive:

    Zużycie energii w trybie elektrycznym w kWh/100 km (cykl mieszany)[7]: 23,7–20,8

    Zasięg elektryczny w km[2]: 490–559



    [1] Dane dotyczące mocy silników benzynowych odnoszą się do paliwa o liczbie oktanowej 98. Dane dotyczące zużycia odnoszą się do paliwa referencyjnego zgodnie z rozporządzeniem (WE) 2007/715. Dopuszczalne jest stosowanie paliwa bezołowiowego o liczbie oktanowej 91 lub wyższej i zawartości etanolu do 10% (E10). BMW zaleca stosowanie paliwa o LO 95. W przypadku samochodów o wysokich osiągach BMW zaleca stosowanie paliwa o LO 98.

     

    [2] Zasięg zależy od różnych czynników, przede wszystkim: indywidualnego stylu jazdy, uwarunkowań trasy, temperatury zewnętrznej, ogrzewania, klimatyzacji i zastanej temperatury.

     

    [3] Wartości wstępne; brakujące dane nie były dostępne w chwili zamknięcia wydania.

     

    [4] W przypadku hybrydy plug-in: moc zależy od stanu naładowania akumulatora.

     

    [5] W przypadku hybrydy plug-in: przy temperaturach poniżej 0°C w pełni elektryczny napęd jest dostępny dopiero po przejechaniu kilku kilometrów, gdy akumulator rozgrzeje się do temperatury roboczej.

     

    [6] Generowana przez silnik spalinowy (podana wartość znamionowa) oraz silnik elektryczny (maksymalnie podana wartość znamionowa). Napęd elektryczny zależny od stanu naładowania akumulatora.

     

    [7] Wskazane dane dotyczące zużycia paliwa, emisji CO2, zużycia energii i zasięgu w trybie elektrycznym zostały ustalone na podstawie nowej procedury WLTP określonej w Rozporządzeniu (UE) 2017/1151 z dnia 1 czerwca 2017 r. w uzupełnieniu Rozporządzenia (WE) nr 2007/715 Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie homologacji typu pojazdów silnikowych w odniesieniu do emisji zanieczyszczeń pochodzących z lekkich pojazdów pasażerskich i użytkowych oraz w sprawie dostępu do informacji dotyczących naprawy i utrzymania pojazdów w brzmieniu obowiązującym w chwili udzielenia homologacji. Zakresy danych WLTP uwzględniają wszelkie wyposażenie dodatkowe (w tym przypadku z rynku niemieckiego). W przypadku pojazdów, których homologację typu przeprowadzono na nowo od 01.01.2021 r., oficjalne dane są dostępne tylko według WLTP. Ponadto zgodnie z rozporządzeniem UE 2022/195 od 01.01.2023 r. w certyfikatach zgodności WE wartości NEDC nie będą już obowiązywać. Więcej informacji o procedurze pomiarowej WLTP można znaleźć na stronie www.bmw.com/wltpWięcej informacji dotyczących oficjalnego zużycia paliwa oraz emisji CO2 nowych samochodów osobowych można uzyskać we wszystkich salonach sprzedaży.

     

    [8] W przypadku hybrydy plug-in: ważone, cykl mieszany (EC AC Charge Weighted).

Zużycie paliwa i emisja CO₂.

BMW M2 Coupé:

Zużycie paliwa w l/100 km (cykl mieszany)[1][7]: 10,2–9,6
Emisja CO₂ w g/km (cykl mieszany)[1][7]: 231–218

 

BMW M3 Limuzyna:
Zużycie paliwa w l/100 km (cykl mieszany)[1][7]: 10,1–10,0
Emisja CO2 w g/km (cykl mieszany)[1][7]: 231–227


BMW M3 Touring: 
Zużycie paliwa w l/100 km (cykl mieszany)[1][7]: 10,4–10,1
Emisja CO2 w g/km (cykl mieszany)[1][7]: 235–229

BMW M4:
Zużycie paliwa w l/100 km (cykl mieszany)[1][7]: 10,1–9,9
Emisja CO2 w g/km (cykl mieszany)[1][7]: 230–226
 

BMW M5:
Zużycie paliwa w l/100 km (cykl mieszany)[1][7]: 11,3–11,1
Emisja CO2 w g/km (cykl mieszany)[1][7]: 259–253
 

BMW M8 Coupé:
Zużycie paliwa w l/100 km (cykl mieszany)[1][7]: 11,4–11,0
Emisja CO2 w g/km (cykl mieszany)[1][7]: 260–251
 

BMW M8 Cabrio:
Zużycie paliwa w l/100 km (cykl mieszany)[1][7]: 11,6–11,2
Emisja CO2 w g/km (cykl mieszany)[1][7]: 264–255
 

BMW M8 Gran Coupé:
Zużycie paliwa w l/100 km (cykl mieszany)[1][7]: 11,6–11,2
Emisja CO2 w g/km (cykl mieszany)[1][7]: 264–156
 

BMW X3 M:
Zużycie paliwa w l/100 km (cykl mieszany)[1][7]: 11,0–10,6
Emisja CO2 w g/km (cykl mieszany)[1][7]: 251–241

BMW X1 M35i:
Zużycie paliwa w l/100 km (cykl mieszany)[1][7]: 8,2–7,7
Emisja CO2 w g/km (cykl mieszany)[2][7]: 186–174

BMW X4 M:
Zużycie paliwa w l/100 km (cykl mieszany)[1][7]: 10,9–10,5
Emisja CO2 w g/km (cykl mieszany)[1][7]: 248–238

BMW X5 M:
Zużycie paliwa w l/100 km (cykl mieszany)[1][7]: 13,1–12,9
Emisja CO2 w g/km (cykl mieszany)[1][7]: 295–291

BMW X6 M:
Zużycie paliwa w l/100 km (cykl mieszany)[1][7]: 12,9–12,7
Emisja CO2 w g/km (cykl mieszany)[1][7]: 292–288

BMW XM[3]:
Zużycie paliwa w l/100 km (cykl mieszany)[1][7][8]: 1,6–1,7
Emisja CO2 w g/km (cykl mieszany)[1][7][8]: 45–30
Zużycie energii w trybie elektrycznym w kWh/100 km (cykl mieszany) [1][7][8]: 33,6–31,5
Zasięg elektryczny w km[1][2][7]: 76–84

BMW i7 M70 xDrive:
Zużycie energii w trybie elektrycznym w kWh/100 km (cykl mieszany)[7]: 23,7–20,8
Zasięg elektryczny w km[2]: 490–559

[1] 
Dane dotyczące mocy silników benzynowych odnoszą się do paliwa o liczbie oktanowej 98. Dane dotyczące zużycia odnoszą się do paliwa referencyjnego zgodnie z rozporządzeniem (WE) 2007/715. Dopuszczalne jest stosowanie paliwa bezołowiowego o liczbie oktanowej 91 lub wyższej i zawartości etanolu do 10% (E10). BMW zaleca stosowanie paliwa o LO 95. W przypadku samochodów o wysokich osiągach BMW zaleca stosowanie paliwa o LO 98.

[2]
 Zasięg zależy od różnych czynników, przede wszystkim: indywidualnego stylu jazdy, uwarunkowań trasy, temperatury zewnętrznej, ogrzewania, klimatyzacji i zastanej temperatury.

[3]
 Wartości wstępne; brakujące dane nie były dostępne w chwili zamknięcia wydania.

[4]
 W przypadku hybrydy plug-in: moc zależy od stanu naładowania akumulatora.

[5]
 W przypadku hybrydy plug-in: przy temperaturach poniżej 0°C w pełni elektryczny napęd jest dostępny dopiero po przejechaniu kilku kilometrów, gdy akumulator rozgrzeje się do temperatury roboczej.

[6]
 Generowana przez silnik spalinowy (podana wartość znamionowa) oraz silnik elektryczny (maksymalnie podana wartość znamionowa). Napęd elektryczny zależny od stanu naładowania akumulatora.

[7]
 Wskazane dane dotyczące zużycia paliwa, emisji CO2, zużycia energii i zasięgu w trybie elektrycznym zostały ustalone na podstawie nowej procedury WLTP określonej w Rozporządzeniu (UE) 2017/1151 z dnia 1 czerwca 2017 r. w uzupełnieniu Rozporządzenia (WE) nr 2007/715 Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie homologacji typu pojazdów silnikowych w odniesieniu do emisji zanieczyszczeń pochodzących z lekkich pojazdów pasażerskich i użytkowych oraz w sprawie dostępu do informacji dotyczących naprawy i utrzymania pojazdów w brzmieniu obowiązującym w chwili udzielenia homologacji. Zakresy danych WLTP uwzględniają wszelkie wyposażenie dodatkowe (w tym przypadku z rynku niemieckiego). W przypadku pojazdów, których homologację typu przeprowadzono na nowo od 01.01.2021 r., oficjalne dane są dostępne tylko według WLTP. Ponadto zgodnie z rozporządzeniem UE 2022/195 od 01.01.2023 r. w certyfikatach zgodności WE wartości NEDC nie będą już obowiązywać. Więcej informacji o procedurze pomiarowej WLTP można znaleźć na stronie www.bmw.com/wltpWięcej informacji dotyczących oficjalnego zużycia paliwa oraz emisji CO2 nowych samochodów osobowych można uzyskać we wszystkich salonach sprzedaży.

[8]
 W przypadku hybrydy plug-in: ważone, cykl mieszany (EC AC Charge Weighted).

Read more